Pakjestijd: enkele tips

Een pakket opsturen naar je kleinkind? Die fantastische sportschoenen bestellen? Een geschenk verwachten van een buitenlandse vriend? Zorgvuldigheid is het sleutelwoord.

Je bent de verzender

Als je wilt dat de chocolade, het centje en de warme sjaal veilig en tijdig bij je kleinkind aankomen:

  • Zorg je best voor een aangepaste verzendwijze. Alle post- en pakjesbedrijven bieden een heel assortiment aan van mogelijkheden om te verzenden. Kijk de algemene voorwaarden na.

Zo zijn er heel wat zaken die verboden zijn of enkel met een specifieke verzendwijze verstuurd mogen worden. Het centje voor je kleinkind kun je bijvoorbeeld niet zomaar in een brief versturen.

  • De prijs die je betaalt voor de verzending, bepaalt niet alleen de manier waarop een pakje behandeld wordt, en of en hoe het traject van het pakket elektronisch kan gevolgd worden, maar ook de eventuele schadevergoeding.
  • Zorg voor een goede verpakking (ook binnenin) aangepast aan de inhoud (breekbaar, vloeibaar, bederfbaar…). Houd er rekening mee dat de pakketten een heel proces doorlopen: containers, sorteercentra, vrachtwagens… tot bij de distributeur. De verpakking en inhoud moeten tegen een stootje kunnen, gezien de vele stappen in het distributieproces.
     
  • Zorg voor een correct en leesbaar adres, niet alleen van de bestemmeling, maar vermeld ook duidelijk je eigen adres als afzender. Noteer het volledige adres, inclusief het eventuele busnummer.
     
  • Zorg dat je het pakje tijdig verzend: pakjestijden zijn voor post- en pakjesbedrijven extra druk, en zelfs weersomstandigheden kunnen roet in het eten gooien.
     
  • Woont de bestemmeling buiten Europa? Hou dan ook rekening met de eventuele douanekosten en voorwaarden voor invoer in  het land van bestemming. Hou er ook rekening mee dat de termijnen van de pakjesbedrijven vaak slechts indicatief zijn, vooral voor afgelegen gebieden. Vermeld eventueel het telefoonnummer van je bestemmeling. Dit kan nuttig zijn voor het lokale pakjesbedrijf.

Je bent de bestemmeling

 

  • Zorg dat je weet van wie je koopt en maak goede afspraken. Aanbiedingen die ‘te mooi om waar te zijn’, zijn dat dikwijls ook.

Weet dat:

  • de verkoper verantwoordelijk is voor de verpakking, de informatie, en de documenten die verplicht bij de zending moeten toegevoegd worden. Het adres moet leesbaar zijn, en de aangifte van de waarde moet correct zijn.
  • de verkoper/afzender kiest in principe de manier waarop een pakje verstuurd wordt. Er zijn verschillende mogelijkheden, waarbij de prijs vaak bepalend is voor de behandeling, en de eventuele schadevergoeding.
  • een eventuele schadevergoeding in eerste instantie aan de afzender toekomt.
  • je binnen een bepaalde termijn je betaling nog kan annuleren als je PayPal of je kredietkaart gebruikt.
     
  • Zorg, vooraleer je overgaat tot de aankoop, dat je weet hoeveel de uiteindelijke kost zal zijn. Hou bij aankopen buiten Europa rekening met de eventuele invoerrechten, BTW of andere kosten. Die zijn er zowel voor aankopen als geschenken. Deze kunnen verrassend hoog oplopen. 
  • Als er moet ingeklaard worden, hou er dan rekening mee dat voor de berekening van de taksen en BTW, niet alleen de waarde van de inhoud, maar ook de transportkosten worden meegerekend, en ook eventuele kosten die de douaneagentschappen bij de inklaring van je goederen rekenen.
  • Zorg dat je geen verboden goederen aankoopt of opgestuurd krijgt. Daarop wordt toezicht gehouden door de douane. Merkschoenen die je aankoopt buiten Europa, worden vaak gecontroleerd op namaak. De douane houdt ze dan in voor controle door de merkhouder. Als je geluk hebt, zorgt dit enkel voor een vertraging. Bij namaak worden ze vernietigd. Hiervoor is er geen schadevergoeding en  er kunnen zelfs extra kosten zijn voor vernietiging.
  • Naast verboden goederen (namaak, drugs, wapens…) zijn er ook controles op de invoer van medicijnen, informatica, voedselveiligheid…
  • Zorg ervoor dat de werkelijke waarde van de inhoud is opgegeven. Dit geldt zowel voor aankopen als voor geschenken. De douane te slim af willen zijn door een te lage waarde op te geven, om de kosten bij invoer te vermijden, is geen goed idee. Het kan een fikse boete opleveren.
     
  • Zorg ervoor dat als het pakket wordt geleverd, je het nakijkt op beschadigingen alvorens te tekenen. Als je beschadigingen vaststelt, (ook als ze pas bij opening worden vastgesteld) moet je dit onmiddellijk melden aan het betrokken bedrijf.
     
  • Zorg voor een goede brievenbus. Dat voorkomt problemen bij de uitreiking en verhoogt de veiligheid:
    • Vermeld je naam (namen), huisnummer en eventueel busnummer 
    • Plaats de brievenbus goed zichtbaar en aan de rand van de openbare weg (voor bpost een voorwaarde om uit te reiken, en bij afwezigheid, of een groot pakket een kaartje in de bus achter te laten).
    • Zorg dat de opening groot genoeg is en de bus diep genoeg om er een A4 in te doen zonder dat hij moet geplooid worden

 En als het fout loopt?

 

  • Hou alle bewijsmateriaal bij en neem eventueel foto’s

Houd het aankoop- en betalingsbewijs zowel van de inhoud, als de verzendkosten, het afgiftebewijs en/of het ontvangstbewijs goed bij. Ook de verpakking kan heel wat informatie geven over vertraging of beschadiging. Ook de binnenverpakking en de beschadigde inhoud kunnen helpen om uw klacht te ondersteunen.

  • Contacteer het betrokken post- of pakjesbedrijf en dien klacht in volgens de voorziene procedure.

Weet dat

  • je zowel als afzender als bestemmeling een klacht kan indienen
  • je best een bevestiging vraagt van het indienen van je klacht
  • je best meteen het bedrijf alle noodzakelijk informatie bezorgt
  • je als bestemmeling best onmiddelijk je afzender op de hoogte brengt
  • Als je niet tot een oplossing komt, contacteer dan ombudsman poste

Voor meer informatie kan u bellen naar: 02 221 02 20