Een pakket dat als "breekbaar" is aangemerkt, krijgt over het algemeen geen bijzondere aandacht en wordt op dezelfde manier behandeld als de andere pakketten...
Alvorens de verpakking van uw pakket te kiezen, is het belangrijk om de mate van kwetsbaarheid van uw artikel in te schatten, rekening houdend met het feit dat pakketten vele malen worden behandeld, vele malen worden overgeladen en worden behandeld op geautomatiseerde sorteerbanden waar zij een val van ongeveer 1,5 meter moeten kunnen doorstaan zonder beschadigd te worden.
De verpakking van uw zending moet ook aangepast zijn aan de vorm, het gewicht en de grootte van de inhoud.
De meeste postbedrijven geven advies over de verpakking en bevelen bepaalde goede verpakkingsmethodes aan om uw zendingen goed te beschermen, zoals:
Het is aangewezen om te verduidelijken dat elk postbedrijf zijn eigen specifieke regels inzake verpakking en onmiddellijke verpakking heeft. Het is dus raadzaam hen te raadplegen alvorens breekbare goederen te verzenden. U weet best ook dat bepaalde soorten goederen (glas, zilver, elektronische voorwerpen) verboden kunnen zijn en het dus raadzaam is dit vóór de verzending te controleren. (*)
Wat bij schade?
De postoperatoren kunnen zich het recht voorbehouden om de behandeling van uw slecht verpakt pakket te weigeren of te onderbreken, of zelfs om het onmiddellijk te vernietigen, en bovendien elke verantwoordelijkheid af te wijzen en elke vergoeding te vermijden in toepassing van hun algemene voorwaarden of transport- en internationale regels.
In dit opzicht zijn wij niet in staat om de bepalingen in de algemene of transportvoorwaarden van alle op de Belgische markt actieve postbedrijven door te geven. Wij beperken ons tot het weergeven van de internationale bepalingen van het Wereldpostverdrag (**) betreffende de algemene verpakkingsvoorwaarden:
Alle pakketten moeten worden verpakt en gesloten op een wijze die aangepast is aan het gewicht, de vorm en de aard van de inhoud en aan de wijze en de duur van het vervoer. De verpakking en de sluiting moeten de inhoud zodanig beschermen dat deze niet kan worden beschadigd door druk of opeenvolgende behandelingen en dat het onmogelijk is met de inhoud te knoeien zonder dat dit zichtbare sporen nalaat.
Elke verpakking moet bijzonder stevig verpakt zijn wanneer zij :
over lange afstanden moet worden vervoerd ;
over lange afstanden moet worden vervoerd; - bestand moet zijn tegen talrijke overladingen of meervoudige behandeling;
beschermd moet worden tegen aanzienlijke veranderingen in klimaat, temperatuur of, bij vervoer door de lucht, tegen schommelingen in de atmosferische druk.
Het moet zodanig worden verpakt en gesloten dat de gezondheid van het personeel niet in gevaar wordt gebracht en dat elk gevaar wordt vermeden indien het voorwerpen bevat die het met de behandeling belaste personeel kunnen verwonden of andere pakketten of postapparatuur kunnen bevuilen of beschadigen.
Wij voegen daaraan toe dat in dezelfde bepalingen met betrekking tot de aansprakelijkheid is bepaald dat de aangewezen exploitanten niet aansprakelijk zijn (...) wanneer de schade is veroorzaakt door een fout of nalatigheid van de afzender of te wijten is aan de aard van de inhoud.
Kortom, zoals u zult hebben begrepen, gaat het erom dat de uitgevoerde verpakking geen enkel risico vormt, noch voor uw goederen, noch voor andere pakketten, noch voor het personeel en de installaties van de postbedrijven.
(*) Opgelet: schade aan een pakje dat op basis van de in dit artikel verstrekte informatie is verpakt, kan niet aan ombudsman poste worden toegeschreven.
(**) Bron: Verdragshandboek met de bepalingen van het Wereldpostverdrag zoals herzien door het Congres van Istanbul in 2016, die van het Reglement zoals herzien door de Raad voor Postexploitatie in 2017 en de opmerkingen van het Internationaal Bureau.