We willen je graag informeren dat onze organisatie gesloten is van Dinsdag 31 december 2024 om 14.00 uur tot en met woensdag 1 januari 2025.
Iedereen wilt graag dat een pakket bij de eerste poging wordt uitgereikt, zowel de bestemmelingen als de pakjesbedrijven!
Vandaar dat post- en koerierbedrijven steeds meer nieuwe opties creëren om de uitreiking te optimaliseren.
Acties zoals bijvoorbeeld: de mogelijkheid om een neerzetstoestemming te geven, een alternatieve leveringsvoorkeur in te stellen, pakketbrievenbussen, het pakje naar een parcel locker te laten brengen, etc...
Dit zijn vaak veilige alternatieven om je pakje toch op de gewenste plaats te krijgen, ook bij afwezigheid van de bestemmeling.
Vernieuwingen brengen echter ook vaak risico’s met zich mee.
Bij ombudsman poste zien we bijvoorbeeld het aantal pakketten toenemen dat op een onveilige manier achtergelaten wordt, met een geschil tussen de bestemmeling én het koerierbedrijf als gevolg.
De postbode of koerier neemt dan zelf de beslissing om bij afwezigheid van de bestemmeling een pakket achter te laten aan het thuisadres.
In dergelijke bemiddelingsdossiers getuigt de bestemmeling dat de tracking aangeeft dat het pakket geleverd werd maar bij thuiskomst vindt hij het pakket niet terug.
Ook kan het zijn dat de bestemmeling, door toestemming te geven om een alternatieve manier van uitreiken te gebruiken, bij afwezigheid, er ook mee akkoord gaat dat alle hieraan gebonden risico’s, voor eigen rekening zijn.
Indien het een aankoop betreft, is een beroep doen op het consumentenrecht én een vervangzending of terugbetaling opeisen niet evident aangezien de afzender (via de tracker) de boodschap krijgt dat het pakket zijn bestemming bereikt heeft.
Als ombudsdienst willen wij dan ook aanraden om niet alleen steeds goed de Algemene Voorwaarden na te gaan wanneer u zelf wenst toe te staan dat er een alternatieve manier van uitreiken wordt gebruikt; maar ook dat u het meteen meldt aan het betreffende koerierbedrijf indien pakjes, zonder u toestemming, onbeheerd worden achtergelaten, ook wanneer het pakje niet verloren is.
Voor meer informatie over de dossiers die ombudsman poste in 2023 behandelde, en de stappen die wij ondernamen, kan u hier ons jaarverslag raadplegen.