Ter herinnering: de btw-richtlijnen van de EU, die op 1 juli 2021 in werking zijn getreden, bepalen dat alle handelsgoederen die vanuit een derde land of gebied in de Europese Unie worden ingevoerd, btw-plichtig zijn, ongeacht hun waarde (voorheen was er geen btw bij invoer verschuldigd op handelsgoederen met een waarde van € 22 of minder).
Om de btw-afhandeling bij het importeren van goederen in de Europese Unie te vereenvoudigen, is er een nieuw systeem ingevoerd: het Import One Stop Shop (IOSS). Dit betekent dat u de btw voor uw aankopen meteen betaalt bij het afrekenen op de webshop, waardoor verrassingen achteraf voorkomen worden.
Professionele online verkopers kunnen zich desgewenst bij dit systeem aansluiten. In dit geval betalen consumenten de verschuldigde btw op hun aankopen onmiddellijk wanneer ze hun bestelling plaatsen, en de verkoper betaalt deze vervolgens aan de Europese belastingdienst.
Veel grote e-commerce bedrijven buiten Europa zijn al aangesloten op dit IOSS-systeem. Hierdoor worden goederen die u bestelt (met een maximale waarde van € 150), niet langer ingeklaard in Europa; ze komen rechtstreeks in het Belgische distributiecircuit terecht na verificatie van het IOSS-nummer.
Het is belangrijk om te weten dat de postoperatoren, in hun hoedanigheid van douane-expediteur, de douaneaangifte opstellen op basis van informatie die elektronisch wordt doorgegeven door de verkoper of postoperator in het land van oorsprong.
Ontbreekt het juiste IOSS-nummer in de elektronische communicatie, of is het nummer niet correct? Dan kan dit leiden tot een tweede btw-heffing op de goederen wanneer deze aankomen op Europees grondgebied.
Let op: het vermelden van een IOSS-nummer op de factuur of het pakket biedt geen garantie dat de verzender/verkoper de btw-kosten zal doorbetalen aan de Europese belastingautoriteiten, of dat dit IOSS-nummer niet is misbruikt.
De koper kan een tweede heffing aanvechten en zijn oorspronkelijke btw-betaling aantonen; in eerste instantie bij de postoperator; daarna bij de Algemene Administratie Douane en Accijnzen. Indien de postoperator geen fouten gemaakt heeft, zal de koper zich tot de verkoper moeten richten.